Glitter Text
Make your own Glitter Graphics

Tuesday, August 24

PENJAGAAN ~ untuk Ibu Hamil ketika Berpuasa


HIKMAH BERPUASA DAN KELEBIHAN RAMADHAN

Kelebihan Ramadan, umat Islam di seluruh pelusuk dunia serentak mengerjakan puasa dalam satu masa tertentu. Kesatuan Hati dan niat tulus Ikhlas ini di lakukan semata-mata untuk mengabdikan diri terhadap Allah SWT. Dengan diwajibkan berpuasa, semua golongan Islam, kaya dan miskin, berada dan tidak berada terpaksa menempuh ujian yang sama. Dengan berpusa menimbulkan keinsafan dan perasaan bertimbang rasa serta kasih-mengasihi sesama umat Islam. Amalan berpuasa melahirkan jiwa insan yang selalu taat kepada Allah, justeru itu akan lahir pula ketenangan jiwa dan ketakwaan.

Dari segi kesihatan, perut yang melalui proses berpuasa dapat dibersihkan, sekali gus beberapa penyakit yang terdapat di dalam tubuh badan manusia dapat diatasi. Dalam istilah perubatan berpuasa amat digalakkan bagi membuat ujian darah sebelum mendapat langkah-langkah perubatan pengamalan yang lain dilakukan. Contoh pembedahan atau ujian penyakit.

Puasa itu disifatkan oleh Rasulullah SAW sebagai separuh daripada kesabaran. Orang yang berpuasa lebih disayangi Allah, selamat daripada api neraka dan menghapuskan dosa-dosa kecil. Kedatangan Ramadan ada keistimewaannya kerana dianjurkan ibadah solat Tarawih, di samping itu diwajibkan juga zakat fitrah (badan) ke atas golongan yang mampu sebagai satu kewajipan membantu insan Muslim yang lain, khususnya mereka yang daif. Ketibaan Ramadan menandakan terbukanya pintu-pintu syurga, ditutup pintu-pintu neraka dan dirantaikan syaitan. Malam Nuzul al-Quran (17 Ramadan) merupakan saat penting
al-Quran diturunkan dari langit ke dunia untuk menjadi pedoman manusia hingga ke akhir zaman. Terdapat Lailatul Qadar iaitu satu malam yang padanya terdapat saat penuh keberkatan menyamai 1000 bulan (83 tahun 3 bulan) ganjaran pahalanya daripada Allah SWT. Rugilah kita sekiranya kita ketinggalan di dalam bulan puasa ini...

Tiada kemudaratan Untuk Ibu Mengandung Berpuasa.

Kita sebenarnya juga berpuasa sewaktu tidur setiap malam, cuma tempoh tidur mungkin tidak selama tempoh berpuasa Ramadan. Waktu makan pada siang hari boleh diganti dengan waktu makan pada malam hari iaitu berbuka, selepas solat Maghrib , waktu sahur dan mengambil minuman berkalori sebelum tidur. Eloklah mengamalkan bersahur lewat dan segera berbuka apabila masuk waktunya. Memahami perubahan normal yang berlaku dalam kehamilan meyakinkan seseorang untuk meneruskan berpuasa, tetapi dengan mengambil langkah berkaitan. Secara amnya , perubahan yang berlaku dalam kehamilan boleh dibahagikan kepada 3 fasa atau trimester.

Trimester 1 (bulan pertama hingga ketiga)
~loya , muntah , pening , pedih ulu hati sering berlaku "morning sickness".
~kehilangan cecair badan daripada muntah kadangkala tidak cukup diganti dengan makan dan minum bagi wanita yang terganggu seleranya. hingga tidak bermaya . Tambahan pula bau pil supplement sperti folic acid dan zat besi boleh tambah loya sehingga menjangkau bulan keempat kehamilan.

Trimester 2 ( bulan keempat, kelima dan keenam kehamilan)
~tempoh yang paling selesa. Selera makan kembali normal dan bertambah.
~mempengaruhi psikologi si ibu menjadi positif untuk berpuasa tanpa gangguan..amat menyeronokan waktu ini.
~lebihkan minum air kerana mudah dehidrasi pada waktu ini. Elak berdiri terlalu lama. Tekanan Darah menjadi lebih rendah daripada biasa. Elak perubahan posisi yang mendadak apabila hendak bangun. Seeloknya daripada berbaring, anda duduk sebentar , kemudian bangun perlahan-lahan sebelum mula melangkah. Kurangkan aktiviti yang tidak penting untuk simpan tenaga contoh berjalan-jalan ( shopping) boleh mengurangkan gula dalam darah dan dehidrasi.

Trimester 3 ( bulan ketujuh hingga lahir)
~mudah penat saiz kandungan semakin besar dan berat.
~mudah rasa mengah,sakit pada bahagian ari-ari, pedih ulu hati, sembelit, ketegangan akibat kontraksi Braxton Hicks boleh menjadikan anda tidak selesa dan mudah keletihan.
~selain penjagaan aktiviti ; memakai pakaian yan selesa dan tidak ketat, tidak memakai kasut tumit tinggi serta berhati-hati sewaktu berjalan agat tidak jatuh. serta berhati-hati sewaktu berkenderaan di jalan raya - kemalangan lebih kerap berlaku. Semoga semuanya dapat membantu menghadapi kehamilan dengan jayanya.


No comments:

Post a Comment

Rise and shine you .Wishing you a good magical day.Thanks for comments and visit again.

fb# Follower


Nurses Day